Egyesült Királyság vendéglátása a COVID alatt

Idén tavasszal valósággal sokkolta a világot a koronavírus járvány hirtelen terjedése. Egyik napról a másikra változtak meg mindennapjaink, olyan új fogalmakkal, intézkedésekkel ismerkedhettünk meg, melyeket korábban legfeljebb filmekben láthattunk vagy könyvekben olvashattunk. A turizmus mellett a vendéglátóipart érintették legérzékenyebben a bevezetett járványügyi intézkedések. A kávézók, bárok és éttermek nyitvatartását nem csak nálunk, de szerte Európában korlátozták, a járvány egy szakaszában nagy részük teljesen bezárt. Így történt ez az Egyesült Királyságban is, ahol a vendéglátóipar az egyik legnagyobb foglalkoztatónak számít, majdnem kétmillió embernek biztosít megélhetést. A lezárások következtében pedig nagyjából 1.4 millió ember került kényszer- vagy fizetésnélküli szabadságra.

A helyzet súlyosságát felismerve a brit kormány augusztus 3-ával indította el az „Eat out to help out” programot. Ennek értelmében, ha valaki a programban részt vevő étteremben ebédelt, akkor –  legfeljebb tíz font összeghatárig – az állam átvállalta az étkezés árának ötven százalékát. Az akció augusztus 3. és 31. napja között futott és valóban hatásos segítséget nyújtott a vendéglátóipar számára. De hogyan is nézett ki a gyakorlatban?

A kedvezmény a helyben fogyasztott ételekre és alkoholmentes italokra vonatkozott. A programmal a kormány kizárólag a „beülős” helyeket kívánta segíteni: az nem vonatkozott az elviteles étkezésre, valamint az akciót csak olyan hely alkalmazhatta, amely rendelkezik a helyben történő étkezésre szolgáló helyiséggel. Ezen túl viszonylag tágan határozták meg a részvétel feltételeit: kávézók, bárok, pubok és éttermek – ideértve az iskolai és munkahelyi kantinokat is – egyaránt csatlakozhattak. 

A programban részt vevő vendéglátóhelyek regisztráltak egy kormányzati nyilvántartásban, a vendégek pedig irányítószám alapján tudták kikeresni a közelükben lévő, kedvezményt biztosító helyeket. Az akció a hétfői, keddi és szerdai napokon futott, ezen belül idősávot nem határoztak meg és nem korlátozták sem a napi étkezések, sem az egy étkezésnél kedvezményre jogosult személyek számát: így ha egy négyfős család napi háromszor ilyen módon étkezett, az összesen 120 font (4 személyre 3 alkalommal számított) engedményt is jelenthetett. A támogatás bruttó összegben volt értendő, nem vonatkozott az alkoholos italokra és a szervízdíjra, más kedvezményekkel, akciókkal viszont összevonható volt. Alsó határt sem határoztak meg, így egy 3 fontos kávét is féláron lehetett fogyasztani. A vendéglátóhelyeket feleltek a járványügyi szabályok megtartásáért, a másfél méteres szociális távolságtartás biztosításért, a személyzet maszkviseléséért vagy annak lehetővé tételéért, hogy a rendeléseket alkalmazáson keresztül is le lehessen adni. Az étkezést követően pedig öt munkanapon belül visszatérítés formájában kapták meg az állami támogatást.

Az akcióhoz több mint 84 ezer vendéglátóhely csatlakozott, köztük közöttük olyan étteremláncok is, mint a Pizza Hut, a Burger King vagy a Starbucks, és elsöprő sikert aratott a szigetországban. Már augusztus első hetében sikerült megközelíteni a 2019. évi fogyasztást, az akció harmadik hetében 61, míg utolsó keddi napján 106 százalékkel többen étkeztek ily módon, mint a tavalyi év azonos napjain. Az állam végül összesen 64 millió étkezést támogatott meg, mely a 66 milliós Egyesült Királyságban kifejezetten jó aránynak minősül. A program által több tízezer munkahelynek sikerült támogatást nyújtani és adók formájában 250 millió fontot juttatott vissza az államkasszába. A program augusztus utolsó napjával véget ért, azonban sok vendéglátóhely döntött úgy, hogy állami támogatás hiányában is fenntartja a kedvezményt, még ha adott esetben csökkentett mértékben is.